Agama

Hujan

Hujan yang turun, bagaikan mutiara… Kalau waktu hujan, minum air nescafe pun best jugak kan… @fiezaradzi.com – Indah sungguh alam ciptaan Allah

Continue Reading
Agama Lifestyle

Hikmah Dalam Ujian

Assalamualaikum, Alhamdulillah, bersyukur sangat. Sekarang ni makin lama makin kuat, makin sihat. Cuma bila baring, nak bangun tu, terkedek-kedek juga, atau bahasanya, lambat sikit nak bangun dengan cepat. Trauma mungkin, takut apa-apa jadi pada jahitan, walau pun kata doktor semua ok, dah kering. Tapi bagi orang yang tak pernah kena bedah, takut tu masih ada.

Continue Reading
Agama

Pertemuan Terakhir

Assalamualaikum dan syukur padaNya diberi kesempatan untuk menulis hari ini. Salam hari Jumaat dan salam Ramadhan. Kali ini kita ikuti sekejap sedutan cerita antara dua imam hebat ini. Imam Syafie pernah berguru dengan Imam Malik. Selepas berhijrah ke Iraq demi menuntut ilmu dari anak murid Imam Abu Hanifah, seorang saudagar Naufal menyatakan kehidupan Imam Malik …

Continue Reading
Agama

Yang Baik Jadikan Ikutan

Assalamualaikum, salam hari Jumaat. Ada baca kan tentang perdebatan Imam Abu Hanifah dengan Dahri? Kalau belum, boleh baca dulu. Dan untuk yang tak tahu, atau pun lupa (saya pun dah lupa kalau tak baca semula), Imam Abu Hanifah akhirnya meninggal dunia kerana diracun semasa di dalam penjara semasa pemerintahan Khalifah Abu Jaafar al-Mansur.

Continue Reading
Agama Buku

Renungan Jumaat #2 – Kewajipan Bertudung

Assalamualaikum, selamat hari Jumaat. Kali ini nak cerita tentang satu peristiwa di zaman Rasulullah SAW yang terbaca dalam satu buku, ‘Khalifah-khalifah Yang Benar’, tulisan Abdul Latip bin Talib. Best buku ni, tapi nanti saya cerita, sebab buku ni tebal, tak habis baca lagi. Okey, kita terus ke perkara sebenar. Cerita ni berlaku ketika awal penghijrahan …

Continue Reading
Agama Buku

Edisi Baca #2 – Hafalan Solat Delisa

Assalamualaikum dan salam hari Jumaat. Jangan lupa pergi solat Jumaat ye nanti wahai ‘lelaki kacak’ sekalian. Dan tolong doakan kesejahteraan semua umat Islam di muka bumi ni ye.. Bersyukur juga sehingga ke hari ni tiada perkara buruk berlaku sejak ada gegaran di Acheh, dua hari lepas. Bercakap tentang gegaran dan tsunami, baru je tadi selesai …

Continue Reading
Agama Buku

Edisi Baca #1 – Indahnya Hidup Bersyariat

Assalamualaikum, Selamat hari Jumaat. Tengah bersenang-lenang lepas Jumaat? Pergi masjid tak tadi? Perempuan cantik dimaafkanlah. Kalau lelaki kacak, insyaallah, pergi kan.. Hari ni nak berkongsi satu buku yang baik untuk bacaaan. Boleh katakan sebaiknya satu rumah ada satu buku ni lah. Tajuknya Indahnya Hidup Bersyariat, yang ditulis oleh Ustaz Ismail Kamus.

Continue Reading