Kewangan

Mengira Hutang Anda

Assalamualaikum, Bertemu kita untuk edisi kewangan, bahagian hutang. Ingat tak entry masa contest lelaki kacak tentang hutang tu? Kali ini kita tengok bagaimana sesebuah bank menentukan anda layak untuk berhutang dengan mereka atau tidak. Biasanya bank ada kaedah pengiraan mereka untuk menentukan hal tersebut.

Continue Reading
Kewangan

LELAKI KACAK URUSKAN HUTANG

Hampir setiap orang termasuk lelaki kacak ada hutang kan? Lainlah macam titan, dah habis bayar pun hutang PTPTN. Baik lelaki mahupun perempuan, hutang sukar dielak, lebih-lebih lagi jika nilai barangan yang dibeli suatu nilai besar. Barangan, aset atau liabiliti seperti rumah, kereta dan barangan rumahyang lain, ada yang mengambil keputusan membayar secara ansuran atau pun …

Continue Reading
Kewangan

Bagaimana Lelaki Kacak Uruskan Duit

Kalau bicara pasal perempuan simpan duit, dah biasa kot. Lagipun, biasanya (baca: biasanya, bukan semua) perempuan ni berhemah sikit bila bab duit, kecuali untuk diri sendiri. haha.. Jangan terasa ye. Jangan terkejut ada lelaki yang beri duit kepada isterinya untuk diuruskan. Ada juga lelaki yang beri duit gaji kepada ibunya, dan hanya mengambil duit belanja …

Continue Reading
Kewangan

ASB Untuk Anak

Assalamualaikum, Rata-rata kawan yang saya kenali mempunyai akaun amanah saham bumiputera atau ASB. Sebelum ni yang kita ketahui ASB hanya boleh untuk remaja yang berusia 12 tahun ke atas sahaja, yang dinamakan akaun remaja. Manakala bagi yang dewasa, ASB dikenali dengan akaun dewasa. Akaun remaja dengan buku duit syiling, siap ada Ting! lagi.. Akaun dewasa …

Continue Reading
ITech Kewangan

Buffered Earning Nuffnang – Alhamdulillah

Assalamualaikum, Perasan tak ada iklan Nuffnang kat blog ni. Ada yang ni je pun, yang lain tak layak.. huhuu.. tak kisahlah. Tapi sepanjang setahun lebih serius berblog ni, rasa seronok dengan adanya peneman-peneman iklan. Rasa tak lah suram mana blog kan.. Lagi pun, ni blog peribadi + bagi sedikit informasi kat kengkawan semua. Harap dapat …

Continue Reading