Lifestyle Semasa

Persaingan dan Permintaan

Assalamualaikum, syukur kita masih lagi diberi peluang untuk bernafas di bumi sejahtera. Persaingan dan permintaan. Suatu ketika dahulu, tempat itu hanyalah tempat tumbuhnya pokok-pokok menghijau yang begitu segar mata memandang. Dalam sekelip mata, pokok-pokok itu ditebang dan tanah dirata. Mulalah proses pertumbuhan pokok-pokok konkrit dibina oleh tangan-tangan manusia. Jalan dibina bagi menghubungkan deretan-deretan kedai.

Continue Reading
Agama Semasa

Faizal Tahir dan 50K

Assalamualaikum, Walaupun Palestin dan Isreal telah pun melakukan gencatan senjata, namun usaha membantu umat Islam di Palestin masih dan patut diteruskan. Macam-macam cara boleh dibuat untuk membantu sahabat-sahabat kita di sana.

Continue Reading
Lifestyle Semasa

Duit Raya Sudah Tiada

Assalamualaikum, Bulan menyambut hari raya masih ada. 19 hari sudah berlalu. Ada yang masih menjamu tetamu dengan rumah terbuka, masih ada juga yang bergelut menghabiskan puasa enam dan ada juga yang sudah tiada apa-apa. Biar apa pun situasinya, bersyukurlah kita, masih lagi bernafas di alam nyata.

Continue Reading
Semasa

Perantauan dan Balik Kampung

Assalamualaikum, Minggu ni minggu terakhir kita berpuasa. Dah semakin menghampiri penghujungnya. Korang cukup tak solat terawih? Juzuk berapa dah baca Al-Quran. Jawab sendiri lah ye. Kalau baca cerita Imam Syafie, 8 hari perjalanan dari Mekah ke Madinah, 16 kali Imam Syafie khatam Al-Quran. Hebatkan?

Continue Reading
Semasa

Olimpik Julai dan Pemenangnya

Assalamualaikum, Pejam celik pejam celik dah nak masuk dua minggu kita berpuasa kan? Tinggal hampir separuh jalan lagi. Macam mana dengan puasa tahun ni? Masih ok? Moga sama-sama kita manfaatkan bulan yang baik ini. Pagi tadi, tak terbangun sahur. Tengok-tengok dah masuk subuh. Penat sangat kot. Kononlah kan..

Continue Reading
Semasa

BULAN MEI, BUKAN MEI MEI

Mei Mei kalau dalam Upin Ipin, memang watak gadis kecil berbangsa Cina yang cukup comel, dan bijak. Korang tengok tak? Memang suka dia ajak kawan-kawan main masak-masak. Lagi satu, dia memang bijak, nak-nak dalam bab belajar ni. Rajin pulak tu. Ikutlah dia kalau nak berjaya.. Barulah jadi lelaki kacak. Bercakap pasal Mei Mei, teringat pula, …

Continue Reading
Semasa

Lelaki Kacak Ada di Mana-mana

Setelah penat bercuti, dan bekerja, baru ada peluang nak jalan-jalan kat blog kawan-kawan yang lain. Itu pun sekejap-sekejap je dapat, lepas tu kena sambung balik buat kerja. Ada hati nak buat ‘part time’. LELAKI KACAK Itulah, dek penangan blogger yang kata dia lelaki kacak (entah betul entah tidak.. ), titan, banyak jugalah blogger yang terus …

Continue Reading
Semasa

Rekod Baru Bidaan Kenderaan

Assalamualaikum, Baru je terbaca mengenai bidaan untuk nombor pendaftaran kenderaan bagi Wilayah Persekutuan. Hebatnya, sampai mencecah 18,243 bidaan yang diterima, paling banyak di JPJ Wangsa Maju. Mesti tinggi bidaan, silap-silap boleh beli 2-3 biji kereta lain. Bidaan yang dibuat ni untuk plat bermula dengan WWW. Nasib baik kat Malaysia ni lepas huruf, de nombor. Kalau …

Continue Reading