Vaksinasi HPV – Langkah Pencegahan Kanser Serviks

Assalamualaikum, Sebelum ini terima banyak soalan berkaitan dengan kanser serviks. Nak jawab lebih-lebih pun saya bukanlah doktor pakar dalam hal ini, cuma sebarkan melalui maklumat yang saya dapat dari klinik. Jadi ambil sedikit inisiatif mencari beberapa perkara yang berkaitan dengan pemvaksinan percuma HPV yang ada di Malaysia. Harap-harap bolehlah membantu sesiapa yang ada keraguan atau pertanyaan mengenai pencegahan kanser serviks

Continue reading »

Baju Ketat Buat Lelaki Kacak Menjauh

Kalau dibuat satu bancian, tentu pemakaian baju ketat ni dilihat lebih ramai pemakainya berbanding baju yang longgar. Bukan nak menangkan baju spesis ini, tetapi ia adalah kenyataan. Cuba lihat dan kaji, adakah benar apa yang saya cakapkan. Tapi wahai perempuan cantik di luar sana, tahukah sebenarnya pemakaian baju ketat boleh mengundang berlakunya jerawat? Ha, pertama kali dengar? Tapi, ini bukanlah

Continue reading »

Lelaki vs Wanita – Siapa Lebih Awal Kahwin

Sebut bab kahwin je, ramai suka. Suka akan perkahwinan, boleh, tapi jangan kahwin untuk suka-suka. Cuba tengok persekitaran masing-masing. Siapa yang lebih awal kahwin, lelaki kacak atau wanita cantik? Dah tahu dah siapa? Tengok tempatlah kan, ada yang lelaki kahwin dulu, ada yang wanita kahwin dulu. Tapi apa yang nak ditulis ni, adalah berdasarkan kepada kajian berdasarkan banci Penduduk dan

Continue reading »

Wanita dan Air Mata

Dalam hidup kita mesti ada juga sekali kita menangis kan.. Kalau bukan menangis sebab tengok cerita Ombak Rindu atau cerita Tentang Dhia, paling kurang masa keluar kecik-kecik dari perut mak, mesti ada nangis kan. Ke ada yang tak menangis masa lahir? Cuba tanya mak korang.. Air mata ni memang tidak dapat dipisahkan dari manusia. Hatta Aaron Aziz aka Encik Haris

Continue reading »

Kanser Serviks – Tanda dan Golongan Berisiko

Sebelum ini saya ada post tentang pengenalan kepada kanser serviks. Seperti yang dijanjikan kali ini mari kita lihat tanda-tanda dan golongan yang berisiko dijangkiti. TANDA DIJANGKITI HPV Kebanyakan individu yang dijangkiti atau terkena infeksi HPV ini boleh dikenalpasti apabila ujian pap (Pap Smear) yang dilakukan tidak normal keputusannya. Ujian Pap Smear merupakan sebahagian ujian ginekologi yang membantu dalam mengesan sel

Continue reading »