Wanita dan Air Mata

Dalam hidup kita mesti ada juga sekali kita menangis kan.. Kalau bukan menangis sebab tengok cerita Ombak Rindu atau cerita Tentang Dhia, paling kurang masa keluar kecik-kecik dari perut mak, mesti ada nangis kan. Ke ada yang tak menangis masa lahir? Cuba tanya mak korang..

Air mata ni memang tidak dapat dipisahkan dari manusia. Hatta Aaron Aziz aka Encik Haris dalam Ombak Rindu pun menangis. Tetapi ada juga lelaki yang cuba mengawalnya takut-takut dikatakan hilang ke’macho’annya. Pendapat saya la, kalau lelaki merokok lebih hilang ke’macho’annya berbanding lelaki yang menangis. Setuju, ke tak? Suka hati lah..

Tetapi, air mata dengan wanita memang tak boleh berpisah. Sakit, sedih dan kadang-kadang waktu gembira pun seorang wanita boleh mengalirkan air mata. Tak percaya? Cuba periksa, berapa ramai yang menangis lepas tengok Ombak Rindu (walaupun pada saya cerita tu biasa-biasa saja). Ada yang jadikan air mata sebagai senjata untuk melemahkan kaum lelaki dan ada yang menangis sebagai tanda melepaskan perasaannya. Kadang-kadang wanita ni bila ada apa-apa, suka berdiam diri, jadi air mata lah jadi penemannya.

Apa yang ada pada air mata? betul ke ia senjata rahsia wanita? Mari kita tengok apa yang ada…

Air mata mampu membunuh bakteria dengan kehadiran cecair yan dipanggil lisosom. Ia dapat membunuh 90-95 peratus bakteria dalam masa 5 minit.

Cecair yang keluar dari mata dikatakan dapat mencegah penyahhidratan pada membran mata supaya penglihatan mata tidak menjadi kabur.

Air mata mampu mengeluarkan hormon stressĀ  yang mampu menurunkan tahap stress seseorang. Selain itu, ia membantu melawan penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.

Lepas menangis mesti rasa mood kembali meningkat. Betul kan? Ini kerana, setelah menangis, tahap stress akan menurun, perasaan lega akan mengambil tempat. 24 peratus protein albumin dihasilkan oleh air mata setelah menangis, yang berguna untuk system metabolisme tubuh

Ia mampu melegakan perasaan. Sebab itulah kadang-kadang wanita melepaskan perasaannya dengan menangis. Akhirnya kusut yang ada, pun turut hilang.

Itulah dia antara keistimewaan air mata.

Wanita dan air mata,
bukan untuk meminta simpati,
sekadar keluh resah,
rasa hati…

@fiezaradzi.com – Rasa pelik tak, kalau ada wanita yang kena geletek pun menangis? Sila jawab.. Hahaa.. Memori sungguh..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge