Jangan Membazir, Itu Amalan Syaitan

by fiezaradzi on 20 December 2010 · 78 comments

Assalamualaikum buat semua. Lama tak update kan.. Tak pe la.. Oh ye, entry ni sebenarnya dah lama, tapi tertangguh je nak publish. Tak ingat bila, bulan lepas ke bulan sebelum tu, kami sekeluarga ke restoran kesukaan ramai yang berasaskan ayam. Tengok gambar jap lagi tau la kan.. Ambil satu hidangan je, sebab rasa nak makan. Makan bertiga dan macam biasa makan sambil tengok gelagat orang. Hehee..

Dalam membuat perkara 2 in 1 tu, ada la terpandang satu family dengan 2 orang anaknya. Of course la makan ayam gak kan. Senang cerita, ni la hasilnya selepas mereka berangkat pulang dari restoran tu:

Tak de niat nak buruk-burukkan orang, cuma berharap dapat jadi pengajaran. Ingatlah ada insan yang kurus kering menderita sebab tak cukup makan. Negara kita ni pula bukan menderita tak cukup makan, malah terlebih-lebih makanannya sehingga ada yang membazir.

Kalau saya seperti situasi di atas, pasti ambil plastik dari pihak restoran tu dan angkut mana-mana yang lebih. Mana tau, kot-kot malamnya atau siang leh makan lagi. Tapi mungkin dorang de sebab sendiri kot kenapa tidak berbuat demikian. Sayangnya rasa. Kalau de pengemis ke saper ke yang tengok, mesti dia nak kan.. Jangan kata die, saya pun nak.. heheee. Buruk perangai.

Kes yang sama kadang-kadang berlaku terutamanya bagi mereka yang naik pelamin. (Cerita naik pelamin sebab tengah cuti sekolah lagi, jadi ramai nak kahwin kan..) Ingatlah, nanti kalau nak buat kenduri bersederhanalah. Makan ikut budget dengan tetamu yang dijemput. Tapi kalau ditakdirkan masih ada yang lebih jangan berat hati pulak bagi kat orang untuk dibawa balik. Kalau tak, membazir je kan.. Samalah dengan persiapan lain..

Oklah, cukup untuk hari ni.. Tetiba rasa nak makan benda yang banyak kalori ni pulak. hehehee..

@fiezaradzi.com – Ada business park baru dibuka kat are sini.. Banyak tul kedai makan yang macam menarik..

{ 78 comments… read them below or add one }

mohammednajib December 20, 2010 at 5:44 pm

memang membazir betul,cian juga pada makanan itu
.-= mohammednajib´s last blog ..Blogger Baru Besar Kepala =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 21, 2010 at 1:04 pm

@mohammednajib, kan membazir tu.. rugi.. kesian ayam tu… hehee

Balas Komen ini

CIk Ila December 20, 2010 at 6:20 pm

Ish…membazir!! Cik Ila dgn tulang2 ayam pun makan..
bayar mahal2..makan tak abis..
ish3..

Balas Komen ini

fiezaradzi December 21, 2010 at 1:05 pm

@CIk Ila, mmg, dah le mahal, tapi tak habis.. huhuu..

tulang ayam pun makan ek.. hihii

Balas Komen ini

Panduan Buah Pinggang Sihat December 20, 2010 at 9:46 pm

Rakyat Malaysia ni terllau mewah dengan makanan,sebab tu lah kita tak rasa apa-apa walaupun membazir makanan yang banyak,macam gambar di atas.Thanks sebab berkongsi artikel ni.Sekurang-kurangnya jadi peringatan kepada diri saya.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 21, 2010 at 1:05 pm

@Panduan Buah Pinggang Sihat, sama2.. sama2lah kita beringat.. tul, terlalu mewah sampaikan dah jadi perkara biasa agaknye..

Balas Komen ini

Hadi Rofiee December 21, 2010 at 7:18 am

Kan senang kalau minta plastik & bungkus bawa balik. Nak malu apanya. Selamba ja. :-)
.-= Hadi Rofiee´s last blog ..Pengguna jalan raya yang prihatin =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 21, 2010 at 1:06 pm

@Hadi Rofiee, tul tu.. mmg setuju.. sama la, kalau makan kt mana2 yg de lebih, mesti kitorang mintak bungkus.. dah bayar kan..

Balas Komen ini

Affan December 21, 2010 at 3:01 pm

@Hadi Rofiee, memang selalu buat. tak habis, tunggu sampai habis makanan. pass lah kat sapa2, mak ke, adik ke. hehe. kalau semua dah kenyang, blh mintak bungkuskan
.-= Affan´s last blog ..Tips menjadi blogger otai- terkenal dan ternama =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 22, 2010 at 1:43 pm

@Affan, kan.. de pilihan kan..

Balas Komen ini

hafizmd December 21, 2010 at 1:15 pm

satu sebab saja berlaku perkara camni…sebabny ialah tak pernah rasa hidup susah dan tak bersyukur…itu saja…

terima kasih berkongsi apa yg kita tgk hari tuh… :D

pssst…ooo prima sri gombak ek…byk ke? yg mane tu?ikan bakar sekinchan?sup ani utara?coffe bucks?hehehe…ke kedai buku tuh?
.-= hafizmd´s last blog ..2 kali tapi tiada hasil… =-.

Balas Komen ini

Affan December 21, 2010 at 3:00 pm

@hafizmd, pasal tak pernah hidup susah tu betul bro.
kalau tak pernah hidup susah, mungkin kita kurang menghargai
.-= Affan´s last blog ..Tips menjadi blogger otai- terkenal dan ternama =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 22, 2010 at 1:37 pm

@Affan, mmg de benarnye.. bila asyik senang jer, sampai yg remeh tu tak diambil peduli..

Balas Komen ini

fiezaradzi December 22, 2010 at 1:36 pm

@hafizmd, lau ikut hati semua kedai nak g.. hehee.. nasib baik dh sarat… tapi kedai buku tu cam best..

Balas Komen ini

Affan December 21, 2010 at 2:59 pm

memang ada org, die takleh nak habiskan makanan. bg die, habiskan makanan tu hina.
ni ada kawan yg cerita. hhuu
.-= Affan´s last blog ..Tips menjadi blogger otai- terkenal dan ternama =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 22, 2010 at 1:38 pm

@Affan, serius? 1st time dgr cmni.. hina ni.. huhu.. nape, nampak cam pelahap sgt ke? dh nama pun beli byk tu, habiskan je la tak.. macam2 la org dlm dunia.. huhuu..

Balas Komen ini

azizan4444 December 21, 2010 at 3:26 pm

saya slh seorang dr tu kak..bkn cuba utk membazir tp da mmg mkn sikit..klu kt rumah bole amik skit2 mknan tu..klu kt kedai jenis mcm ni..satu pakej tu bnyk2..naye nak hbiskan huu.
.-= azizan4444´s last blog ..Saya Gay- Saya Ok! – Tahniah Hanis Zalikha! =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 22, 2010 at 1:39 pm

@azizan4444, makan sikit tak pe jijan.. tapi lau tak dapat habiskan de pilihan, sama ada bungkus bawa balik makan atau bagi kat kawan.. sebab ayam yg seketul tu belum diusik rasanya..

Balas Komen ini

Ladfe Amir December 22, 2010 at 1:40 pm

barangkali mereka terlalu cepat nak balik, smp terlupa nak bungkus semua tu

Balas Komen ini

fiezaradzi December 22, 2010 at 1:46 pm

@Ladfe Amir, itulah, mungkin de alasan sendiri.. tapi kita yg tgk tu rasa kesian kat ayam & mereka2 yg tak cukup makan…

Balas Komen ini

aman December 22, 2010 at 2:55 pm

selalu, kalau cam taknak roti (ban) tue, leh jer bagitau kat cashier nun, suh diorang takyah bagi, so takde nak membazir semua. =)
.-= aman´s last blog ..Pengguna Malaysia Gemarkan Permainan Bercorak Perlumbaan =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 23, 2010 at 12:27 pm

@aman, bagus camni.. mmg tak mbazir la.. setengah org fikir, ah, aku bayar, biarlah.. hhiuuhu.. leh ikut contoh aman ni..

Balas Komen ini

MR.Z December 23, 2010 at 12:35 am

patut diorang yang beli kena fikir dulu larat ke nak makan.. ni banyak juga tengok orang tak larat makan, last2 tinggal.. sayang betul..
.-= MR.Z´s last blog ..Aku Masih Diberi Nafas =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 23, 2010 at 12:28 pm

@MR.Z, itu la pasal.. selalunye itulah yg kitorang buat, tgk lapar sgt ke tak.. lau tak bape, baik beli satu je, pastu kongsi.. kan lebih baik begitu?

Balas Komen ini

Anwar Osman December 23, 2010 at 1:38 pm

@MR.Z, aku kadang tepuk2 sket perut tu, ada ruang untuk brapa ketul punya nie.. owh 9 ketul. beli 2 je. hehehe..
.-= Anwar Osman´s last blog ..Celcom Xpax-The Everyone Sales =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 23, 2010 at 4:01 pm

@Anwar Osman, ini lagi baik kan.. makan berpada 2 wpun still de ruang dalam perut.. hehee.. mmg lau ikut nafsu makan, semua nak dibeli.. kan? tapi berbalik pada fitrah, makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang..

Balas Komen ini

Anwar Osman December 23, 2010 at 1:37 pm

Sian makanan tu duk nangis2, “makanla saya” namun x dihiraukan tuannya yang kejam mcm syaitan.

p.s Ish x baik aku nie kutuk org pulak, tambah dosa sebakul.
.-= Anwar Osman´s last blog ..Celcom Xpax-The Everyone Sales =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 23, 2010 at 3:17 pm

@Anwar Osman, hehe.. agaknye lau makanan tu leh cakap, itulah die cakap kot..

opps.. sekadar ingatan utk semua..

Balas Komen ini

Anwar Osman December 23, 2010 at 3:52 pm

@fiezaradzi, x jadi nak makan kut kalau baru nak ngap, makanan duk cakap “makanla saya”.
.-= Anwar Osman´s last blog ..Celcom Xpax-The Everyone Sales =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 23, 2010 at 4:03 pm

@Anwar Osman, jadi mungkin boleh tolong minatak kat makanan tu cakap bila dah sudah makan, lau still de baki.. hehheee

Balas Komen ini

fendidahada December 23, 2010 at 6:15 pm

ish2..membazir..kalau tak makan tu tapau la bawak balik..kot2 boleh bagi makan ikan ke burung…dapat juga pahala…
.-= fendidahada´s last blog ..Mari Mengimbau Kenangan =-.

Balas Komen ini

suri December 24, 2010 at 10:23 pm

@fendidahada, heee..betul2 klu suri pun cam tu jugak mesti tapau ..

Balas Komen ini

fiezaradzi December 27, 2010 at 3:58 pm

@suri, kan, baik tapau.. tah2 malam2 rasa nak makan, de jugak rezeki..

Balas Komen ini

fiezaradzi December 27, 2010 at 3:57 pm
akublog December 23, 2010 at 6:36 pm

Setiap amalan akan ada pembalasan.. Sekarang kita membazir satu hari nanti sampai kita nak makan apa pun tak mampu time tu baru laa kita nak menghargai sesuatu itu..

Tunggu saje..

Balas Komen ini

fiezaradzi December 27, 2010 at 12:38 pm

@akublog, de benarnye kata2 tu.. cuma kdg2 kita je tak perasan harap2 perkara sebegitu dapat dielakkan..

Balas Komen ini

zul December 23, 2010 at 7:57 pm

Nafsu masa order makanan mmg kuat. Tapi lepas mkn tak abis lak! malulah tu nak tapau agaknya… berdosa membazir ni.
.-= zul´s last blog ..Kesilapan Semasa Berblogging =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 27, 2010 at 12:39 pm

@zul, selalunya begitu la.. tapi buat pe nak malu, kan kita bayar makanan tu..

Balas Komen ini

suri December 24, 2010 at 10:22 pm

salam..suri dtg lagi..
wah ayam mmg bst lagi buat bubur ayam..bubur lambuk …blh taruk ayam kfc dlm bubur tu skli heee

Balas Komen ini

fiezaradzi December 27, 2010 at 12:39 pm

@suri, kan suri, byk leh buat lau tak nak makan ayam tu.. jadi, tapaulah.. hehee

Balas Komen ini

mancai December 24, 2010 at 11:17 pm

minyak dan barang naik harga pun masih ada yang suka membazir lagi… ish2 sayangnya

Balas Komen ini

fiezaradzi December 27, 2010 at 12:40 pm

@mancai, itulah.. kdg2 bab minyak & brg lain naik harga nak dikecohkan sgt2, tapi bila bab mhabiskan duit tak kena jlnnya, diam je.. entahlah..

Balas Komen ini

hafizmd December 28, 2010 at 9:15 am

@fiezaradzi, itulah orang kita..bising kadang2 tak bertempat…huhhh
.-= hafizmd´s last blog ..10 fakta menarik Malaysia lawan Indonesia… =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 28, 2010 at 11:51 am

@hafizmd, huhuu.. itu yg susah kan.. jadi, lau rasa diri penah mbazir kpda ke arah yg tak baik tu, senyap je la.. tak pun berubah.. kan??

Balas Komen ini

syahrilhafiz December 25, 2010 at 1:22 am

ish2..habis kuat tak boleh sumbat dah perut tu
seeloknya bawa kawan yang “sihat” sikit
boleh habis kan semua tu..hehe

Balas Komen ini

fiezaradzi December 27, 2010 at 12:41 pm

@syahrilhafiz, hahaa… agak2nya semua kawan ‘sihat’ tu dah kenyang agaknye.. hhiii.. tak pun tapau je bagi dorang..

Balas Komen ini

zik December 26, 2010 at 4:23 am

biasa makan kalau boleh mintak nasi separuh… sebabnya takut tak habis.. memang kurus pun.. tapi nak buat macam ne… huhu
.-= zik´s last blog ..Kucing paling garang !! =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 27, 2010 at 12:42 pm

@zik, samalah kita zik.. wpun de sorang lagi dlm perut ni.. takut tak habis wpun kdg2 tuan kedai kira pe separuh ke tak..

Balas Komen ini

adele December 27, 2010 at 8:13 pm

sy pernah tgok satu video yang kedai makanan yg buang sampah terdiri drpd sisa2 mknan, akan ada org yg mgutipnya dan mereka terdiri drpd org2 yg miskin..jd,jgnlah membazir..
.-= adele´s last blog ..Ketabahan Seorang Isteri =-.

Balas Komen ini

hafizmd December 28, 2010 at 9:16 am

@adele, rasanya pernah juga tgk videa ni…bila saja kedai2 segera nk tutup…dia datang setiap hati utk mengambil rezekinya buat ahli keluarga…

tidakkah kita bersyukur?
.-= hafizmd´s last blog ..10 fakta menarik Malaysia lawan Indonesia… =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 28, 2010 at 11:50 am

@hafizmd, tul, igtlah de org lagi susah dari kita.. jadi, bersyukurlah..

Balas Komen ini

adele December 28, 2010 at 5:34 pm

@hafizmd, mari kita sma2 nyanyi thank u Allah by Maher Zain.. :)
.-= adele´s last blog ..Ketabahan Seorang Isteri =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 29, 2010 at 3:19 pm

@adele, lagu raihan pun boleh gak.. ;)

Balas Komen ini

fiezaradzi December 28, 2010 at 11:49 am

@adele, ish2.. kesian kan.. tapi mmg de org camtu pun.. dah nak beli makanan, tak de duit.. dari membazir, baik bungkus bagi org2 cmni kan..

Balas Komen ini

intankuterpilih December 28, 2010 at 5:06 pm

samalah ngan saya… selalu je beli mkn pastu tak habis… membazir betul… suami selalu bising sebab dia y tukang bayar…
.-= intankuterpilih´s last blog ..Seharian Aku Mengerjakan =-.

Balas Komen ini

adele December 28, 2010 at 5:30 pm

@intankuterpilih, jadi kak Intan kena habiskan makanan kalo mkn..hihi
.-= adele´s last blog ..Ketabahan Seorang Isteri =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 29, 2010 at 3:16 pm

@adele, de benarnye tu.. hihi

Balas Komen ini

fiezaradzi December 29, 2010 at 3:16 pm

@intankuterpilih, haha.. camtu ek.. suami tak tolong habiskan ke? selalu lau tak habis mmg tugas en suami tlg habiskan.. hihii

Balas Komen ini

adele December 28, 2010 at 5:33 pm

teringat pada sorg shbt sy, sgt kagum dgn dia..kalau makan mesti habis wlpun nampak mcm nak muntah dah..kdg2 mknn shbt2 lain yg x hbs pun dia hbskan..rupa2nya, kecik2 dulu ayah dia slalu takutkan dia kalo mkn tak habis nnt cirit birit..smpai ke besar dia habiskan mknn sbb dh terbiasa..hehehe.jd kak fieza n bro hafiz, sila ajar anak2 mcm tu ye :D
.-= adele´s last blog ..Ketabahan Seorang Isteri =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi December 29, 2010 at 3:18 pm

@adele, sampai besar die percaya camtu ek.. tapi bawak kebaikan, ok la kan.. hihi.. kami nak ajar anak makan sikit2 dulu, lau dah habis, nak tambah baru boleh.. tak la membazir kan..

Balas Komen ini

deCrewz January 13, 2011 at 2:24 am

Jai ada seorang kekasih, mmg cukup kuat makan (bukan gemuk yer..ha3). Selera nak makan dia tu mmg cukup kuat.. Klu pergi KFC mcm2 diordernya.. Bila time makan, ada ke patutnya jamah sikit, pas2 banyak x abis, katanya nak merasa semua la kononnya, kdg2 sampai jai marah nangis dia dlm keta, tp buat jugak lepas tu.. Rasanya dah macam tabiat kot…
.-= deCrewz´s last blog ..Hati-Hati – JPJ Dimana-Mana Ceruk Jalan =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi January 13, 2011 at 3:15 pm

@deCrewz, macam tu pulak ek.. hehee.. tak pun jai la tlg habiskan.. hehee.. tak pun, bungkus bagi orang lain.. ok tak? at least tak membazir..

Balas Komen ini

deCrewz January 14, 2011 at 5:04 am

@fiezaradzi, X x makan KFC.. Jamah ckit2 tu blh la..
.-= deCrewz´s last blog ..Hati-Hati – JPJ Dimana-Mana Ceruk Jalan =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi January 18, 2011 at 4:41 pm

@deCrewz, lau camtu mungkin leh suruh si dia blajar makan sikit2 scra perlahan-lahan… ok tak? hehee

Balas Komen ini

hafizmd January 13, 2011 at 4:36 pm

@deCrewz, isk2…garang tu bro..hehe..tapi bagus juga kalau ada yg boleh tegur camni…tak baiklah camtuh…kesian makanan..

pssst..bro, ayat ni “jai ada seorang kekasih”…macam ada ramai lagi jer…hahahaha
.-= hafizmd´s last blog ..Good Friends Are Always Close To The Hearts – Bro Anwar’s BlogShop =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi January 18, 2011 at 4:41 pm
decrewz January 18, 2011 at 4:43 pm

@hafizmd, Ha3… Ada sorang je dalam 1 masa tpi beratur la.. Turn by turn…kah3

Balas Komen ini

fiezaradzi January 18, 2011 at 5:27 pm

@decrewz, wah, beratur ni.. hihii..

Balas Komen ini

decrewz January 18, 2011 at 5:39 pm

@fiezaradzi, Ha3… maknanya, klu putus yg ni, carilah yang tu…hu3
.-= decrewz´s last blog ..Tips Kecilkan Saiz Blog =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi January 21, 2011 at 3:11 pm

@decrewz, bahaya.. bahaya ni.. hehee

Balas Komen ini

hafizmd January 20, 2011 at 7:49 am

@fiezaradzi, tak tahan..ini jejaka terhangat dah ni…hohohoho
.-= hafizmd´s last blog ..Wuduk dan bakteria… =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi January 21, 2011 at 3:11 pm

@hafizmd, terhangat di pasaran kah? terhangat tak pe jgn terhangit…

Balas Komen ini

decrewz January 22, 2011 at 8:27 am

Owh, ngumpat jai yer..ha3
.-= decrewz´s last blog ..Buffered Earning Yang ke-3 =-.

Balas Komen ini

fiezaradzi January 25, 2011 at 6:19 pm

@decrewz, xngumpat la.. sebab jai dah tau.. hehee

Balas Komen ini

deCrewz January 26, 2011 at 9:41 pm

@fiezaradzi, Owh, kalau dah tau tukar pulak ke..hu3
.-= deCrewz´s last blog ..Kering Idea Nak Buat Entry =-.

Balas Komen ini

eastbullet February 13, 2011 at 8:42 pm

situasi macam ni memang kerap sangat berlaku. bukan di kedai makan je, kadang2 di asrama sekolah pun sama.. penuh tong sampah dengan lebihan makanan yang masih elok lagik.. bau tong sampah wangi dan lazat je.. he3!

btw, comment luv suruh update plugin.. dia yang mintak tolong pesan…

Balas Komen ini

fiezaradzi March 9, 2011 at 3:20 pm

Mmg biasa tgk tu..mgkin sbb byr sikit kot. Ape pn, moga mmpu berubah jika ada. Brjimat lbih baik kan..

Tima kasih ingtkan, mklumla,blog pun tak berupdate,jadi plugin pun dh ketinggalan..hehe

Balas Komen ini

Alynn February 25, 2014 at 5:42 pm

membazir ni..kita tak tau rezeki besar kita ada pada kuih tu..kalau buang kuih..mknanya kita buang rezeki jugak lah..
post terbaru Alynn ..Sakit Belakang Hilang Bila Bangun Pagi

Balas Komen ini

Leave a Comment

CommentLuv badge

 Banner

Previous post:

Next post: